Razvojni mejniki predšolskega otroka

RAZVOJNI MEJNIKI predšolskega otroka

Kako poteka razvoj predšolskega otroka?

IN

Kako vemo, da nekaj ni ok – opozorilni znaki?

Predšolsko obdobje je temelj telesnega, gibalnega, duševnega, socialnega in govorno jezikovnega razvoja.

Prav v tem obdobju poteka najbolj intenziven razvoj možganov, nekje do sedmega leta starosti, zato imajo ključno vlogo pri razvoju otroka starši in vsi, ki delajo z njim v predšolskem obdobju. V tem obdobju se najbolj intenzivno tvori tako imenovana nevronska mreža.

V razvoju možganov obstajajo tako imenovana kritična oziroma občutljiva obdobja za razvoj posameznih veščin, kar pomeni, da se otrok takrat najlažje in najhitreje nauči določenih veščin. Kasneje pa je to težje nadomestiti.

Najbolj optimalen čas za razvoj

  • GIBALNIH SPRETNOSTI je do 2. leta starosti
  • Za GOVOR do 3. leta
  • za LOGIKO do 4. leta
  • za JEZIK do 5. leta
  • za GLASBO do 10. leta starosti

razvojni mejniki

Katere veščine se razvijejo do:

DO 1. LETA

Otrok okoli 6. meseca starosti že uporablja neverbalno komunikacijo (mimiko, kretnje – maha, odkimava, kaže na stvari z roko). Obrača glavo in oči v smeri zvoka in se odziva na svoje ime. Prepozna znane obraze (mati, oče, sorojenci). Brblja oziroma čeblja: proizvaja govoru podobne glasove: bababa, gugugugu, mamamam – vendar to še niso besede.

Do 9. meseca starosti se zna plaziti in samostojno sedi.

Okoli enega leta se pojavi prva beseda, lahko še nerazločna (mama, ata, tata, avto …). V tem obdobju postane otrok zelo »klepetav«, spušča veliko glasov, večinoma to še vedno niso besede, ampak posamezni glasovi in zlogi.

Pojavi se izkazovanje čustev (kričanje – veselje, jeza, razburjenje in upiranje).

Kdaj je treba poiskati pomoč oziroma kako vemo, da v razvoju otroka nekaj ni vredu?

OPOZORILNI ZNAKI

  • do 9. meseca še ne plazi in ne sedi samostojno
  • do 1. leta ne začne brbljati
  • do 1. leta se ne odziva na svoje ime
  • do 1. leta ne prepoznava znanih obrazov

1 – 2 LETI

V starosti enega leta otrokov razvoj hitro napreduje, otrok shodi, pojavijo se prve besede. Samostojno hodi, teče (zna se hitro ustaviti, obračati). Hodi nazaj. Po stopnicah se vzpenja ob opori. Brez opore pobere predmet s tal. Lovi in brca žogo, vendar je pri tem lahko še nespreten. Vleče, potiska in nosi igrače. Vrže in ulovi žogo. Dela sonožne poskoke. Vozi tricikel ali poganjalček.

Samostojno uporablja žlico. Pije iz kozarca. Se sleče, obuje copate, odpne zadrgo. Umije si roke. Za večino dejavnosti še uporablja bolj ali manj eno roko.

Odziva se na svoje ime. Razume pomen besede ne. Prepozna imena družinskih članov.

Poimenuje večino poznanih predmetov. Do drugega leta razume že več kot 50 besed, ki jih že spaja v kratke povedi (»Mia am«, »Mama daj« …).

Slušno si zapomni dve besedi. Posluša in oponaša zvoke iz okolice. Prepozna zvok iz okolice. Sposoben je posnemati zvok avtomobila in oglašanja živali (BRM, BRM, HOV, HOV, MUU, MUU). Poje enostavne dele pesmic in pleše ob glasbi. Razume in izpolni enostavna navodila. (Sedi. Vzemi žlico. Pospravi kocke v škatlo. Sezuj copate.) Prepozna predmet, najde skrit predmet in ga izroči na zahtevo. Najde par (združuje oblike, barve). Pokaže nekaj delov telesa. Poskuša narisati navpično in vodoravno črto. Razporedi tri oblike v skupine.

Zgradi stolp iz treh kock. Sestavi preprosto sestavljanko. Lista knjige in poimenuje posamezne predmete. Razvršča po enem kriteriju (razvrsti kocke po barvi).

OPOZORILNI ZNAKI

  • pri 15. – 18. mesecih še ne hodi
  • pri 15. -18. mesecih še ne uporablja neverbalne komunikacije: gest (pomaha, pokima …)
  • pri 15. – 18. mesecih še ne uporablja enostavnih besed
  • se ne odziva na smeh
  • ne kaže osnovnih čustev (veselje, jezo, strah)
  • se ne odziva na svoje ime, ko ga pokličemo
  • ne zmore vzpostaviti očesnega kontakta
  • otrok uhaja – ga moramo ves čas imeti pod nadzorom ali zaklepati
  • ne pokaže predmetov ali oseb, ki jih poimenujemo
  • ima nenavadne oblike vedenja (izbruhi jeze, besa, pretirane čustvene reakcije, smeh, neodzivnost)

2 – 3 LETA

V starosti dveh let otrok samostojno teče in skoči z obema nogama hkrati. Vzpenja in spušča se po stopnicah z izmenjavanjem nog. Sonožno poskakuje. Hodi po prstih in petah naprej in nazaj. Teče stabilno in hitro. Vrže in ujame žogo z uporabo celega telesa. 3 sekunde stoji na eni nogi. Odvije in zavije zamašek. Pritisne na kljuko, da bi odprl vrata.

Med drugim in tretjim letom starosti govorni razvoj najbolj napreduje. Pojavijo se smiselne povedi (uporablja tudi že glagole, predloge in zaimke). Razume, koliko je dve. (To pomeni, da otrok na našo zahtevo, vzame dve stvari in nam jih izroči brez preštevanja.) Nariše krog. Obrača strani v knjigi eno po eno. Sestavi stolp iz več kot šestih kock. Like ureja po obliki ter jih razvršča po barvi in velikosti. Razume predloge na, v, zraven. Razlikuje količine malo, veliko, dolgo, kratko, težko, lahko. Prepoznava velikostne odnose.

Razume geste, izraz obraza in spremembe v tonu glasu ter se nanje odziva. Imenuje dele telesa (glava, roka, noga, prsti). Sestavlja povedi iz dveh do treh besed. Govori o dogodkih, ki so se mu zgodili. Razume in odgovarja na vprašanja kdo, kaj, kje. Njegov besednjak vsebuje 200 do 300 besed. Usvojeni so glasovi: a, e, i, o, u, d, p, b, m, n, t, in j.

Pri hranjenju uporablja vilice. Nese kozarec, ne da bi polil. Drži barvico s prsti. Nalije iz vrča, namaže maslo. Oblači posamezna oblačila.

OPOZORILNI ZNAKI

  • ne govori, ali govori le nekaj posameznih besed
  • ne kaže s prstom na oddaljene predmete
  • se ne odziva na svoje ime in druga enostavna navodila
  • ne zna listati knjige
  • ne zanima ga dogajanje okoli njega

3 – 4 LETA

V starosti treh let otrok napreduje v skrbi zase, se samostojno obleče. Pri umivanju potrebuje manj pomoči. Pospravi svojo sobo. Namaže kos kruha. Nalije pijačo. Sam že zna poskrbeti za osnovno higieno, si umiva roke in obraz. Pri jedi je samostojen, uporablja vilice in nož. Toaleta je že usvojena, vendar še potrebuje nadzor odrasle osebe. Je brez plenice.

Skače po eni nogi. Ujame žogo, ki se je odbila od tal. Koraka v ritmu glasbe. Hodi po ravni črti z eno nogo pred drugo. Skoči z druge stopnice. V teku brcne žogo. Preskoči oviro, visoko 20 cm.

Sledi tristopenjskim navodilom. Sledi pogovoru med dvema odraslima osebama. Pove nekaj barv in številk. Pozna osnovne barve. Začenja prepisovati nekatere velike tiskane črke.

Otrok v tej starosti veliko sprašuje. Posluša kratko zgodbo. Ubesedi dogajanje v znanih zgodbah. Recitira in poje kratke pesmi. Prepozna sebe na fotografiji. Pozna svoje ime, starost in spol. Razume časovne pojme včeraj, danes in jutri.

Njegov besednjak vsebuje že več kot 1000 besed. Odgovarja na vprašanja. Razume osnovna navodila. Poskuša napovedati nadaljnji potek zgodbe (pove, kaj se bo zgodilo). Ubesedi dogajanje, ki sledi v znanih zgodbah. Opiše dogajanje na sliki. Povezano govori o stvareh, ki so se mu zgodile. Sestavi preproste povedi. Govor je razumljiv. Usvojeni so že glasovi k, g, v, f in h.

Nariše osebo z dvema do štirimi deli telesa. Napiše svoje ime. Uporablja otroške škarje. Preriše preproste oblike. Pisalo že lahko drži s tremi prsti. Prepogne papir po diagonali. Zgradi stolp iz 10 kock. Prilepi lik na ustrezno polje. Večinoma uporablja dominantno roko.

Razvršča predmete po barvi in velikosti (4 barve ali velikosti). Opazi manjkajoče podrobnosti na sliki. Razume odnos med delom in celoto. Sestavi sestavljanko iz 12 delov. Prepoznava predmete po otipu. Prešteva predmete v vrsti. Ponovi 4 številke ali poved iz šestih besed. Sestavi sliko iz dveh delov. Nadaljuje nedokončano zaporedje (določeno zaporedje barv, oblik ali velikosti). Iz skupine 10 odšteje nekaj predmetov. Samostojno šteje do 5.

OPOZORILNI ZNAKI

  • govora ni ali pa je nerazumljiv
  • ne pove svojega imena in priimka
  • v grobem gibanju je nespreten, nekoordinirano gibanje
  • ne šteje do 5
  • ne drži pisala
  • ne nariše osnovnih oblik
  • ne pozna osnovnih barv
  • ne vrže in ne ujame žoge
  • ne odgovori na enostavno vprašanje, ampak ponavlja vprašanja
  • ne sestavi preproste sestavljanke

4 – 5 LET

V starosti štirih let otrok samostojno opravi manjše naloge in hišna opravila. (Pobriše prah, obesi brisače, odnese smeti, pospravi svojo sobo, pripravi mizo in pospravi posodo.) Razume navodila. Vedno manj preizkuša meje. Izpolni sestavljeno navodilo. (Naenkrat mu povemo: Prinesi zelene nogavice. Nogavice so v sivi omari v drugem predalu.)

Uporablja jedilni pribor in je popolnoma samostojen pri jedi. Sam si pogrne mizo in tudi pospravi ter pomije. Lahko že sam uporablja stranišče in poskrbi za ustrezno čistočo.

Stoji na eni nogi deset sekund in več. Poskakuje, lahko preskoči kolebnico. Lahko naredi preval. Se guga in pleza. V teku menja smer. Poskakuje na eni nogi. Stoji na prstih. Z obema rokama ujame majhno žogo. Skoči 10 poskokov naprej, ne da bi padel. Riše človeka shematsko (glava, trup, noge). Reže s škarjami po ukrivljeni črti. Barva risbe. Riše hišo, drevo, človeško figuro (tri do šest podrobnosti). Z eno roko naredi kroglico iz papirja. Striže in lepi. Barva znotraj črte.

V obdobju do četrtega leta je že razvit tudi pogovor, besedni zaklad in večina predbralnih spretnosti, ki so izjemno pomembne za kasnejše učenje branja.

Otrok posluša zgodbico in pozna njeno vsebino. Razume pogovore doma in v vrtcu. Pripoveduje dolge zgodbe. Pripoveduje zgodbo ob risbi. Razume predloga za in pred. Prepoznava nekaj črk abecede. Odgovarja na preprosta vprašanja: Kdaj?, Zakaj?, Kako?, Koliko?. Spaja besede (mi – za). Ponovi poved iz osmih besed ali zaporedje petih števil. Odgovarja na vprašanja. Razumljiv je za okolico. Usvojeni so glasovi: l, s, c in z.

Pozna znake na semaforju. Orientira se v času (dan – noč, jutro – poldne – večer, prej – zdaj – pozneje). Prešteva do 10 in odšteva zahtevano število. Prepoznava številke do 5.

OPOZORILNI ZNAKI

  • ne izgovarja vseh glasov (razen r in šumniki)
  • ne pripoveduje v povedih
  • ne razume pomena besed
  • ne upošteva pravil oziroma jih neprestano krši
  • ne razume navodil
  • ne nariše sebe (vsaj pet elementov)

5 – 6 LET

V starosti petih let je otrok popolnoma samostojen glede skrbi zase – osebna higiena, hranjenje (pripravi manjši obrok, pospravi za sabo). Popolnoma obvladuje toaleto.

Stoji na eni nogi brez opore 30 sekund. Vozi kolo. Sonožno preskakuje kolebnico. Skoči z višine 40 cm. Visi v vesi 10 sekund z droga, drži se z obema rokama. Lovi žogo z eno roko. Igra badminton. Z žogo zadene cilj. S kleščami izvleče žebelj in ga zabije s kladivom. Navija nit na tulec. S palcem se dotakne vseh prstov. Reže in lepi preproste like iz papirja.

Zanimajo ga črke in številke, ki si jih poskuša zapomniti. V zgodbi prepozna odnose med junaki. Prepisuje vse tiskane črke. Prerisuje like. Uporablja šilček. Govori pravilno in jasno. Uporablja sestavljene povedi in vse vrste besed slovnično pravilno. Izgovarja vse glasove. Določi prvi glas v besedi. Po poslušanju obnovi kratko zgodbo. Piše in bere lastno ime. Sprašuje po pomenu besed. Popolnoma so usvojeni vsi glasovi, tudi š, č, ž in r. govor je popolnoma razvit.

Pozna osnovne barve. Opazi podrobnosti in razlike kakršnekoli narave (barve, oblike, velikosti, svetlosti). Nariše sebe z vsemi elementi.

OPOZORILNI ZNAKI

  • ne šteje do 10
  • ne pozna osnovnih barv
  • ne tvori povedi
  • ne sledi sestavljenim navodilom
  • ne ve, kaj se od njega pričakuje pri določeni nalogi
  • ne nariše sebe (vsi elementi)
  • ima malo besedišča, težko prikliče preproste znane besede (se ne spomni, kako se poimenujejo igrače …)
  • redko vzpostavlja očesni kontakt
  • se težko vključi v pogovor, ne zmore vztrajati v pogovoru
  • ne hodi po ravni črti
  • ne stoji na eni nogi vsaj 5 s
  • ves čas posega po isti igri
  • ne zna zapisati svojega imena
  • ne zmore upoštevati pravil igre

Otrok, ki izhaja iz tujejezičnega okolja in se vključi v vrtec, kjer je vsak dan v slovensko govorečem okolju, bo v roku enega leta usvojil osnove slovenskega jezika. (povprečne sposobnosti)

👉 Prva pomoč za razvoj govora in jezika: Komplet petih logopedskih slikanic – Alenka Stare

Življenje je lepo! Alenka Stare, prof. def.